Havbraatt 2 Foto Steinar Monsen

Havbraatt

Foto: Steinar Monsen

Norges speiderforbunds speiderskute Havbraatt er en arena der ungdom og voksne kan oppleve speiding av ypperste kvalitet. Driften av skuta krever tydelig ledelse, samarbeid og et bredt spekter av kunnskaper.

Seilasen gir verdier som vennskap og teamarbeid, og premien er flotte opplevelser uansett om været er godt eller dårlig. Med speiderskuta Havbraatt får dermed både store og små muligheten til fine turer i sjøsprøyt og sol!

Havbraatt kan både seiles og kjøres med motor. For aktiv seiling bør minst fem-seks personer være med. Ved motordrift kan skipperen i utgangspunktet gå alene. Seilegenskapene er blant de aller ypperste i sin klasse.

Driften av Havbraatt gjøres på dugnad og det er ingen ansatte. Vi samarbeider aktivt med Redningsselskapet og deltar i øvelser og praktisk sjømannskap. Vi samarbeider også med Sjøfartsdirektoratet om opplæringskampanjer som for eksempel kampanjen «Vis Sjøvett».

Dugnad:

«Grønne sjømil» er en måte en kan skaffe seg enten billigere eller gratis deltagelse på tokt ved deltagelse på dugnad ombord. Les mer om dugnadsgjengen og «grønne sjømil» her.

Opplæring:

Vi driver i tillegg egen opplæring og avholder bl. a. skipperkurs en gang i året. Her fokuserer vi på båthåndtering, sikkerhet og trygghet ombord, godt sjømannskap og gode holdninger. På denne måten sikrer vi at våre skippere og mannskap er best mulig rustet til å formidle dette videre til deltakere på våre tokt. De siste årene har vi seilt tokt fra Bodø i Nord til Åhus (Sverige) i syd til England (London) i vest.

Utleie og priser:

Havbraatt leies ut til både medlemmer av Norges speiderforbund og ikke-medlemmer. For informasjon om priser, se bookingsiden. Utleieperioden er fra ca. uke 21 til ca. uke 40. OBS! Vær ute i god tid. Det må gjøres avtale med skipper m.m.

Har du spørsmål, kontakt oss på:
E-Post: havbraatt@speiding.no

Info om Havbraatt:

• Sengeplasser: 11
  • Kjøkken: Propan – to bluss og stekeovn
  • Vann: Bunkres med slange fra land til vanntank
  • Beliggenhet: Blir opplyst ved utleie
  • Brukstid: Primært mai – september

Havbraatt i tall:

• 45 fots kutter
  • lengde i vannlinje: 13,70 m (45 fot)
  • dybde: 2,15 m